Steg – för – steg guide till hur du kommer igång & tjänar pengar på Youtube 2018

Av Martina B.
martina@cashoo.se

Drömmer du om att bli nästa stjärna på Youtube? Vill du tjäna pengar på att skapa videos om dina intressen? Här följer en guide till hur du kommer igång och vad som krävs för att lyckas.

En första relevant fråga är om det är någon mening med att satsa på att bli Youtuber? Finns det någon framtid där?

Idag pekar mycket på att Youtube till stor del kommer ersätta traditionellt tv-tittande.

Färsk statistik visar dels att användningen av Youtube fortsätter att öka. 85 procent av alla svenska internetanvändare har någon gång titta på Youtube. Det är betydligt fler än för bara några år sedan.

Men vad som är viktigare är att användningen bland unga är extremt hög:

Statistik användande av Youtube Sverige 2017-2018

Det ligger nära till hands att säga att de unga bor på Youtube eftersom alla under 25 använder det och en stor del gör det dagligen. Det är 86 procent av 12-15 åringarna som dagligen använder Youtube och ytterligare 13 procent som inte tittar dagligen men varje vecka.
Källa: soi2017.se | Länk

Youtube blir större med kommande generationer

Det är med andra ord inte obefogat att påstå att Youtube kommer fortsätta att växa (och bli ännu mer kommersiellt) i takt med kommande generationsväxling.

För de som växer upp idag är Youtube och Sociala Medier självklara källor till visuell konsumtion. Och det finns inget som tyder på att detta kommer minska – snarare tvärtom.

Så ja, det finns absolut stora möjligheter att försörja dig, till och med bli riktigt rik, om du satsar på att bli Youtuber.

För att du ska få lite inspiration ska vi börja med att titta närmare på några svenskar som lyckats extremt bra med detta.

4 Exempel på Extremt framgångsrika Svenska Youtubers

1. PewDiePie

Götaborgaren Felix Kjellberg, känd under sitt alias PewDiePie, är inte bara Sveriges mest kända Youtuber, utan hela världens (sett till antalet prenumeranter).

För närvarande har hans kanal över 62 miljoner prenumeranter.

skärmdump från en av Pewdiepies videos på Youtube

PewDiePie började sin karriär på Youtube med att kommentera action – och skräckspel, men utökade under åren sin repertoar med att kommentera alla möjliga spel.

På senare år har han rört sig från spelkommenterandet och skapar numera ett betydligt ”bredare” innehåll.

På så vis kan man snarare kalla PewDiePie för underhållare eller komiker, än gamer.

2. Roomie

Joel ”Roomie” Berghult slog igenom och blev en viral superhit med YT-videon ”One guy 14 voices” där Joel imiterar 14 kända artister och låtar.

Sedan dess har Joel publicerat massor av liknande videos på sin Youtube-kanal ”Roomie”.

Innehållet liknar succévideon med imitationer, men numera gör Joel även egna låtar och komik/underhållning på sin kanal. För närvarande har Roomie 3.5 miljoner prenumeranter.

Detta är videon som Joel slog igenom med:

Kanal: Roomie

3. RobTopGames

Denna Youtube-kanal har i skrivande stund ca 3.3 miljoner prenumeranter. RobTopGames är en renodlad ”gamer-kanal” som drivs av Robert Topala, svensk spelutvecklare.

På kanalen publicerar Robert relativt korta videos med utdrag från sina egna spel.

På så vis producerar kanalen inte så mycket eget unikt innehåll, utan fungerar mer som en marknadsföringsplattform för spelen.

Frekvensen på publiceringar är inte speciellt intensiv: senaste året har Robert bara lagt upp fem nya videos på kanalen.

Men Robert tjänar onekligen gott om deg. För två år sen skrev DI en artikel om hur mycket pengar ”Spelundret från Upplands Väsby” drog in:

Känner du till spelutvecklaren Robert Topala? Det borde du göra. Hans bolag Robtop Games drog in över 82 Mkr i fjol – med en vinstmarginal nära 97 procent.
Källa: digital.di.se | Länk

4. Family Playlab

Yoube-kanalen Family Playlab är ett bra exempel på att det går att tjäna pengar på Youtube – och få många prenumeranter – inom en väldigt smal nisch.

Kanalen startades för ett par år sen av småbarnspappan Tomas Hellberg, och publicerar videos där Tomas filmar sina barns upplevelser av olika lekland.

Numera har innehållet utökats till att även inkludera vattenland, men grundkonceptet är fortfarande detsamma.

För närvarande har kanalen 2,5 miljoner prenumeranter, och har blivit något av en maktfaktor och Influencer inom ”barn-tv” och barnupplevelser.

3 Olika sätt att få betalt på Youtube

1. Tjäna pengar med Google Adsense-annonser

Google äger Youtube. Det innebär att det är Google som kommer vara dina ”arbetsgivare” om du vill tjäna pengar på annonser som visas direkt i dina videoklipp.

För att komma igång med detta behöver du först nå upp till Googles minimum-krav för en kommersiell Youtube-kanal.

I januari 2018 blev kraven tuffare än tidigare, och innebär numera att ditt innehåll dels ska godkännas av Google, samt att din kanal måste ha minst 1000 prenumeranter och få minst 4000 visningstimmar på ett år.

Om du uppnår kraven behöver du därefter:

  1. Läsa igenom och godkänn villkoren för YouTubes partnerprogram
  2. Registrera dig för Google Adsense
  3. Göra inställningar för intäktsgenering
  4. Bli granskad (ditt innehåll ses över och verifieras av Google)

När du väl har gått igenom denna process kommer Google’s algoritm att placera annonser i dina videos som passar din målgrupp.

Du behöver alltså inte göra någon manuell annonsering, utan denna sköts därefter (nästan) helt automatiskt.

2. Tjäna pengar med Affiliate-marknadsföring

Det här är ett alternativt sätt som många mindre kanaler och aktörer använder sig av.

Strategin här är att skapa videos som rankar på Google och som sedan i textinnehållet länkar vidare till en affiliate-produkt.

På så vis kan du få provision om någon klickar på länken och konverterar.

Om du vill veta mer om hur affiliate-marknadsföring fungerar, läs mer på denna sida

3. Tjäna pengar som Influencer

Att tjäna pengar på Youtube som Influencer innebär att du sluter egna reklamavtal med företag och får betalt på så vis.

Företaget kommer med andra ord betala för att du nämner eller placerar deras produkter/varumärken i dina videos. Tänk ”produktplacering” som affärsmodell.

Om du har en stor kanal, inom en kommersiellt gångbar nisch, kan du tjäna riktigt stora pengar som Influencer.

Om du vill veta mer om vad det innebär att vara Influencer och hur du kommer igång – se denna sida: Så tjänar du pengar med Influence Marketing (en nybörjarguide för 2018)

Tjäna pengar med Influence Marketing

Nya, och tuffare, riktlinjer sedan januari 2018

Efter flertalet kontroverser senaste åren, där kända You-tubers uttryckt sig olämpligt och provocerande (enligt Googles riktlinjer), beslutade Google att skärpa kraven på vem som publicerar innehåll – och vad innehållet får…ja, innehålla.

Bland annat innebär de riktlinjerna att Google höjer ribban på dels hur många visningar och prenumeranter du måste för att kunna tjäna pengar. Men också en tightare kontroll på själva innehållet.

Så här skriver Google om de nya riktlinjerna på sin hemsida:

Den 16 januari 2018 tillkännagav vi nya behörighetskrav för YouTubes partnerprogram. När en kanal når 4 000 visningstimmar under det senaste året och 1 000 prenumeranter granskar vi om den får bli medlem i programmet. Det här är en del av vårt arbete för att skärpa kraven för intäktsgenerering så att vi hindrar spammare, bedragare och andra illvilliga aktörer från att skada vårt ekosystem eller utnyttja våra innehållsskapare, samtidigt som vi belönar de som gör plattformen fantastisk.

Källa: Support.google.com | Länk

Vill du veta mer om kontroverserna som ledde fram till detta beslut kan du läsa mer i den här uppsatsen från Lunds Universitet (ladda ner)

Youtube blir (bara) en kanal för ”stora” varumärken?

Som det ser ut just nu verkar det bli väldigt svårt för små kanaler att tjäna pengar på Youtube. Statistik visar exempelvis 99% av de som påverkas av de nya riktlinjerna tjänade under 100 dollar förra året via Google Adsense.

De flesta av dessa småaktörer kommer förmodligen inte att nå upp till de nya kraven på 4000 visningstimmar och 1000 prenumeranter. Då hade de sannolikt tjänat mer än 100 dollar.

För att förtydliga. Reglerna gäller enbart för att få betalt på Youtube via Google Adsense. Så även om du inte når upp till kraven kan du fortfarande tjäna pengar på exempelvis affiliate-länkar eller som Influencer.

Tendensen verkar däremot vara att Google från och med nu kommer premiera stora varumärken på Youtube.

De nya riktlinjerna kommer också att skapa högre trösklar för att överhuvudtaget komma igång som kommersiell Youtuber.

2 Alternativa sätt att tjäna pengar på Youtube

2 Alternativa sätt att tjäna pengar på Youtube (marknadsföringsstrategi eller förstärkning)

1. Marknadsföringsstrategi för företag

Som företagare kan du använda dig av Youtube för att få fler besökare till dina hemsida eller e-shop. Här finns massor av möjligheter att vara kreativ och skapa
ett intressant, roligt innehåll.

Här följer 6 tips från Drive-eget.se om hur du som företagare lyckas på Youtube:

1. Tänk på innehållslöfte!
– Presentera för dina följare vad de kan förvänta sig för material på din kanal. Det kan man till exempel göra genom en kanaltrailer, alltså en reklamfilm för vad tittarna kan vänta sig.

2. Sätt en publiceringsstrategi!
– Hur ofta kommer du att ladda upp innehåll, en gång i veckan eller varannan månad? Var kontinuerlig och realistisk!

3. Ha tålamod och tänk långsiktigt!
– En framgångsrik Youtubekanal byggs inte upp över en natt.

4. Lyssna på dina kunder!
– Använd möjligheten att ha en löpande dialog genom kommentarerna på dina videos.

5. Ta hjälp av experterna!
– Se på de som redan är duktiga på Youtube, kanaler med många tittare kan hjälpa att driva trafik till din kanal.

6. Skapa personligt innehåll!
– Youtube är karaktärsdrivet, så gör innehåll som är personligt och som passar plattformen, exempelvis är kortare videor populärare än längre.

Källa: Driva-eget.se | Länk

2. Förstärka redan populär kanal

Om du är aktiv i en annan social kanal, exempelvis om du driver en podd eller publicerar musik, kan du använda Youtube för att nå ut till fler med ditt innehåll.

I detta fall blir Youtube inte din primära kanal, utan mer som en plattform för att dela ditt innehåll och driva trafik.

3 Steg för att komma igång med din egen YT-kanal

1. Välj tema och målgrupp (vad brinner du för?)

”Content is king” är ett uttryck som ofta används för att beskriva . Samma gäller för Youtube.

För att bli framgångsrik måste du skapa videos som engagerar. Som blir delade, kommenterade – som väcker intresse.

PewDiePie blev framgångsrik genom att kommentera spel, Roomie på sin förmåga att imitera kända sångröster, Family Playlab genom sitt unika sätt att filma barns upplevelser av lekland.

Ett tips är att välja ett tema som du redan är genuint intresserad av. Helst något du verkligen brinner för.

Varför? För att det blir så mycket enklare att skapa innehåll då. Samt att äkta engagemang och passion är svårt at fejka.

(Det kommer ju heller inte att bli speciellt kul att skapa flera hundra videos inom ett tema som du inte är speciellt intresserad av.)

Så börja med att bestämma temat för din kanal och vilken målgrupp du ska vända dig till. Fundera också på om temat är kommersiellt gångbart.

Om du är jätteintresserad av den mongoliska dyngbaggens anatiomi så är det kanske inte ett intresse du kan tjäna pengar på (fast man ska aldrig säga aldrig…)

Stora, kommersiellt gångbara nischer på Youtube är exempelvis:

  • Mode
  • Mat
  • Sport
  • Skönhet
  • Musik
  • Komik

2. Välj format (eventuellt investera i ny filmutrustning)

En del av utmaningen är förstås att skapa bra videos. Videos som gör innehållet rättvisa med bra bild och ljud. Visst, du kan säkert filma med en vanlig mobiltelefon. Men resultatet kommer bli därefter.

För att få till ett mer proffsigt resultat kommer du behöva investera en slant i ny filmutrustning. Samt i någon mjukvara där du kan redigera dina videos.

Här följer lite tips på utrustning från Vloggaren Emelie Walles:

3. Skapa kanalen och sprid budskapet

När du bestämt tema och fått kläm på hur du ska skapa bra videos, är det dags att registrera dina egen Youtube-kanal och börja publicera videos.

Se denna video för ett detaljerad steg-för-steg instruktion:

Här kan du få lite tips på hur du designar dina kanal, det vill säga skapar en snygg header och thumbnails som får ditt budskap:

När alla dessa grunder finns på plats är det dags att marknadsföra dina kanal.

Grundläggande är att du publicerar minst en video i veckan. På så vis kommer de som redan gillar din kanal att då och då återvända för att se om du skapat något nytt innehåll.

Och redan där har du lagt en bra grund för konstant trafik.

Andra sätt att marknadsföra dina video’s är

  • Annonsera i Googles Annonsnätverk på Youtube
    Genom att annonsera i Googles Annonsnätverk på Youtube kan dina videos synas i flödet som Youtube relaterar till ditt innehåll, samt i ”Kommer härnäst”-flödet. Men också som en länk i andra relevanta videos. Detta är ett mycket effektivt och fortfarande relativt billigt sätt att få trafik och tittare till dina videos.
  • Kommentera andra videos inom samma tema
    Om du exempelvis skapat en kanal med innehåll som främst handlar om italiensk matlagning, är det en god idé att leta upp andra kanaler med samma tema och kommentera dessa.

Vad är viktigast? (Börja med detta!)

Det viktigaste om du vill tjäna pengar på Youtube är att du kommer igång och spelar in videos med ett intressant och engagerande innehåll. Så om du ska börja med en sak – börja där.

Lycka till!

Se även: