Influence Marketing

//Tjäna pengar med Influence Marketing

Tjäna pengar med Influence Marketing

Så tjänar du pengar med Influence Marketing (en nybörjarguide för 2018)

Av Martina B.
martina@cashoo.se

I det här inlägget förklarar jag vad Influence Marketing handlar om och tipsar om hur du kan komma igång och tjäna pengar som Influencer.

I USA har Influence Marketing varit en del av företagens marknadsmix under många år. Men i Sverige är det först de senaste åren som konceptet verkligen tagit fart. Något som öppnat dörrarna för helt nya inkomstmöjligheter.

Vad är Influence Marketing?

Begreppet beskriver en typ marknadsföring som sker när en inflytelserik person på sociala medier (Influencer) samarbetar med ett företag i kommersiellt syfte.

Företag vill ju samarbeta med Influencers för att stärka sitt varumärke och, naturligtvis, sälja mer produkter. Och influencern vill tjäna pengar genom att göra något som hon eller han tycker är kul.

Det ideala samarbetet uppstår när Influencern och företaget har samma målgrupp.

Då kan Influencern tjäna pengar på marknadsföra produkter som följarna redan är intresserad av. Och företaget kan nå ut med sina produkter till precis rätt målgrupp.

Gammal sanning, ny teknik

Är Influence marketing något nytt? Både ja och nej.

Nej, eftersom företag alltid velat associera sitt varumärke med inflytelserika personer. Så länge marknadsföring existerat har kändisar kunnat tjäna pengar på att upplåta sin persona att pryda flingpaket, billboards, reklamfilmer och andra medier.

Det som är nytt med Influence marketing är framförallt plattformen och tekniken. Eller rättare sagt: vad tekniken har skapat för möjligheter.

På många sätt har sociala medier revolutionerat vårt sätt att kommunicera. Därför kan vi argumentera att Influence Marketing uppstått som en följd av att våra sociala medier alltmer har kommersialiserats.

Företagen vill ju synas och höras där det finns kunder. Och idag finns kunderna på sociala medier. Dessutom verkar företagens trovärdighet öka när de filtrerar sina budskap genom en Influencer.

Enligt en undersökning utförd av digitala statistikbyrån ODM Group så förlitar sig 74% av alla konsumenter på nätet på produktrekommendationer i sociala medier. Och då är det inte så konstigt att företagen vill finnas där dessa ”rekommendationer” skapas.

Ett nytt ”format”

En annan ny aspekt är den formmässiga. Influence marketing bygger i många avseenden på ett direkt ”samtal” mellan Influencern och målgruppen. Av den enkla anledning att Sociala Medier till sin form är…ja, sociala.

Jämfört med konventionell marknadsföringen är Influence marketing något mer levande och organiskt. Mer som ett samtal mellan människor, än ett enkelriktat reklambudskap från företaget.

Följare social media

Vad krävs för att bli Influencer?

Exakt vad som krävs för att tituleras som ”Influencer” är öppet för debatt. Det finns ingen given kvantitet följare som automatiskt diplomerar dig som ”Influencer”.

För ska du tjäna pengar på ditt inflytande så krävs det inte bara en viss kvantitet följare. Det krävs också att företag kan se ett kommersiellt värde i ditt inflytande.

Många följare kan vara viktigt. Men är inte allt.

Lite förenklat så krävs det följande för att tjäna pengar som Influence Marketer:

1. Att du har en tydlig målgrupp som följare
2. Att du har ett reellt inflytande över målgruppen (dvs att dina följare engagerar sig i ditt innehåll)
3. Att företag kan se ett kommersiellt värde i att nå din målgrupp

10 steg för att lyckas som social media Influencer…enligt Forbes

Amerikanska sajten Forbes.com, kända för sina topplistor över världens rikaste och mest inflytelserika människor, har satt ihop en guide i 10 steg med tips på hur du lyckas som influencer:

1. Find your niche. Something you’re really interested in and you’re able to tell people something new, fresh and/ore extraordinary. Be an expert here.

2. Now pick two, three, or four (maximum) social media channels that you’ll cover. Are you good with videos or are you more written content-oriented? Think about the type of content you want and are able to create and publish. More Facebook (various of types of media)? Instagram (mainly pictures)? or YouTube (the most challenging but most promising if you feel you’re good at it)?

3. Create a content strategy.
What are your constant information priorities. Why will people be eager to follow you? It must have a value.

Läs hela artikeln här: Länk

Passion för ditt innehåll!

Alla experttips vi tagit del av angående hur du lyckas som Influencer har en sak gemensamt. Samtliga hävdar att det är helt avgörande att hitta en nisch som du är intresserad av.

En nisch som väcker din passion och som du har en god chans att bli riktigt duktig på.

Det brukar också sägas att det inte går att fejka passion och intresse. Att det lyser igenom om du inte är autentisk med dina följare.

Om det går att fejka sig fram eller inte ska vi låta vara osagt. ”Fake it til you make it” är enligt min erfarenhet inte en helt osann devis i sociala medier.

Det var ju så Blondinbella påbörjade sin framgångsrika karriär i sociala medier.

Vad som däremot är helt sant är att det blir mycket roligare och enklare om du ägnar dig åt något som du är genuint intresserad av. Det var ju faktiskt så hela grejen med Influence Marktering startade.

För precis som Annika Englund skriver i artikeln ”Kom igång med influencer-marketing [den totala guiden]” så var Social-media influencers..

…från början helt vanliga människor som ville dela det de brinner för, sina hobbies, åsikter och insikter med andra. Tidigare var bloggen den dominerande kanalen, men i takt med att vi börjat föredra visuellt innehåll så har både influencers och deras följare flyttat över till tjänster som Pinterest, Instagram, Youtube, Periscope och andra. Vartefter nya sociala nätverk uppstår som alltid är mobile-first, blir fenomenet allt större.

Följare litar på sin Influencer

Det har gjort många undersökningar på effekten av Influence Marketing. Hur vi påverkas av inflytelserika människor på sociala medier. Enligt en studie som Twitter utförde 2016 kom det fram att:

  • Nästan 40% av Twitters användare sa att de gjort ett inköp på nätet pga av en tweet från en Influencer de följde
  • 49% av användarna litar på rekommendationer som Influencers gör på Twitter (nästan lika stor andel som litar på sina vänner, som var 56%)

Källa: | Länk

Bara att nästan lika många människor litar lika mycket på Influencers som sina egna vänner säger något om kraften i Influence marketing. Det är fascinerande. Och lite skrämmande.

Svenska nätverk med Influencers

De senaste åren har det vuxit fram ett par större svenska nätverk inom Influence Marketing. Här kan du som Influencer komma i kontakt med företag – och företag kan hitta intressanta influencers.

Det finns lite olika nätverksmodeller och arbetssätt. I vissa nätverk tar parterna direktkontakt med varandra och utarbetar samarbeten på egen hand.

I andra agerar nätverkets ägare mellanhand och sköter kontakt, avtal, kampanjer, betalning osv.

Curemedia.se och Unitedinfluencers.se är två av Sveriges största nätverk. Hit kan du vända dig både som Influencer och företagsrepresentant.

Influencers of Sweden – ungefär som en fackförening

Den snabba utvecklingen av Influence marketing de senaste åren i Sverige har också lett till ett ökat behov av branschorganisering. Influencers of Sweden är ett tydlig exempel på detta.

Influencers of Sweden är ”Sveriges intresseorganisation för social media influencers” och beskriver sin uppgift enligt följande:

”Vårt uppdrag är att främja våra medlemmars ekonomiska intressen, att utbilda dem kring sina rättigheter och skyldigheter och stödja dem i sina roller som publicister. ”

På Influencers of Sweden kan du som medlem få hjälp och stöd i arbetsrollen som Influencer. Influencers of Sweden erbjuder även kurser med olika tips på hur du kan utvecklas som Influencer, samt har en egen podcast där framgångsrika social media profiler intervjuas.

2018-02-05T19:43:42+00:00

Inlägg av:

Skribent på Cashoo.se. Företagare. Fotograf.