Så tjänar du pengar på appar – stor steg för steg guide till feta appinkomster 2018

Av Marcus L.
marcus@cashoo.se

Vill du veta hur man tjänar pengar på appar? Kanske har du en intressant app-idé som du vill utveckla? I det här inlägget får du en fet guide till de eftertraktade app-miljonerna.

Idag är den svenska app-industrin lika stor som den svenska musikexporten. Redan för ett par år sedan rapporterade medier om den växande skaran svenska ”app-miljonärer”

Det mest omtalade exemplet då var Mojang. Spelutvecklaren som skapade Minecraft, som sedan såldes till Microsoft för 18 miljarder kronor (!)

Alla som utvecklar appar kan naturligtvis inte bli Mojang. Men det som är viktigt att komma ihåg är att allt en gång började med bara en idé.

Och även om konkurrensen är stenhård, så är uppsidan för den som lyckas tjäna pengar på appar enorm.

Låt oss börja med att titta närmare på hur du utvecklar din app-idé.

Snabblänkar till innehållet:
6 viktiga faktorer för att ta fram (eller utveckla) din app-idé
– 1. Gräv där du står
– 2. Håll det enkelt
– 3. Utveckla idéer som redan är framgångsrika
– 4. Brainstorma med dina vänner
– 5. Hitta problem – och lös dem
– 6. Glöm inte researchen

3 Smarta Program du kan bygga din egen app med (utan några speciella förkunskaper)
– 1. Shoutem
– 2. Swiftic
– 3. App Inventor (öppen källkod)

Få hjälp med att bygga din app (hyr en kodare)
– Tänk på Non-disclosure!

BONUSTIPS – Få betalt för att testa appar!
– App Coiner – förmedlingssida för app-tester och recensioner

Så får du upp din app på Google Play

Så får du upp din app på App-store

5 Bästa metoderna att tjäna pengar på din app
– 1. Annonsering
– 2. Epostmarknadsföring
– 3. Prenumerationer
– 4. Köp inne i appen
– 5. Fremium upsell

Relaterat innehåll

6 viktiga faktorer för att ta fram (eller utveckla) din app-idé

En bra app börjar med en bra idé. Eller möjligen en lite halvdålig idé som utvecklas och förfinas.

En unik idé kan vara en bra start för att tjäna pengar på appar. Men det är inte nödvändigt.

Många av dagens mest populära appar är nämligen snarare utvecklingar av redan existerande koncept.

Med andra ord: det finns många vägar att skapa en framgångsrik app. Här följer 6 faktorer som kan ge dig mer inspiration.

1. Gräv där du står

Att börja med dina egna behov av en ny app är det mest uppenbara. Kanske har du sökt efter en app på nätet för att fylla något specifikt behov men upptäckt att det inte finns någon? Börja där.

Att gräva där du står innebär också att du kan utgå ifrån dina personliga intressen.

Om du exempelvis är väldigt kunnig inom vin, kan du säkert komma på flera appar med koppling till just det intresset. Eller kanske något inom mat, idrott, sociala medier, spel osv.

Poängen är att när hela världen är din försäljningsmarknad kan även väldigt små, nischade koncept skapa stora inkomster.

Video: Coming Up With App Ideas

2. Håll det enkelt

Konsten att tjäna pengar på appar måste inte innebära att du skapar en superavancerad applikation som är tekniskt nydanande.

Många av spelen på app-butikernas topplistor är exempelvis väldigt enkla plattformsspel.

Många använder ju appar som ett slags tidsfördriv. På bussen, på rasten, i väntan mellan möten.

Och ingen orkar lägga timmar, eller dagar, på att förstå funktionaliteten i en app.

Tvärtom är det bättre att försöka hålla funktionaliteten i appen så enkel och intiutiv som möjligt. Användarvänlighet är a och o för att en app ska bli framgångsrik.

Vill du djupdyka i användarvänlighet och mobilappar rekommenderar vi den här kandidatuppsatsen från Umeå Universitet.

3. Utveckla idéer som redan är framgångsrika

Det här är ett enkelt sätt att hitta koncept som redan är bevisat framgångsrikt. Att titta på de mest populära apparna och sedan efterlikna och utveckla deras koncept är ett smart sätt att tjäna pengar på appar.

Även de stora drakarna i industrin gör så här. Titta bara på hur Facebook och Twitter hämtar inspiration från varandra.

Du kan också titta runt i appbutikerna och hitta två eller flera appar som du kan kombinera till en ny spännande, annorlunda app. Och på så vis slå ihop två koncept som redan är framgångsrika.

4. Brainstorma med dina vänner

Många framgångsrika appidéer är ett resultat av brainstorming med kollegor, familj eller vänner.

Så samla ihop din familj eller dina vänner och berätta att du vill utveckla en app och be om deras idéer.

Du kommer bli förvånad över hur kreativ din närmsta omgivning faktiskt är. Dessutom får du ett tillfälle att testa några av dina egna idéer och se hur andra uppfattar dem.

5. Hitta problem – och lös dem

Det här är det klassiska receptet för alla framgångsrika innovationer. Att identifiera problem – och lösa dem.

Nöden är uppfinningarnas moder” som Platon uttryckte saken.

Alltså: identifiera ett vanligt problem. Och skapa en app som löser det.

Enkelt, eller hur?

Så här kan du göra:

  1. Formulerar problemet
  2. Formulerar ett antal lösningar på problemet.
  3. Utvärderar lösningarna

Exempelvis:

Problem: Många blir idag utbrända på grund av stress och dåliga livsvanor.
Möjlighet: Vore det inte bra med en app som kunde motverka stress och dåliga livsvanor?

Alternativa lösningar:

  • Musik ökar glädjen
  • Musik förbättrar orken när vi tränar
  • Musik minskar stresshormoner och förbättrar hälsan
  • Musik reducerar depression
  • Musik förstärker inlärning och minne
  • Musik…..etc

Hela poängen här är att lista olika lösningar och förbättringar av problemet. Var inte så kritiskt i början. Du kan stryka idéerna som inte håller måttet.

Och möjligen kan det här sedan leda fram till en idé för en app som löser det formulerade problemet.

6. Glöm inte researchen

Ett mardrömsscenario i sammanhanget vore att du lägger ner en massa tid och pengar på att utveckla din app. Bara för att upptäcka att någon annan redan gjort en likadan.

Glöm därför inte att göra en noggrann research innan du påbörjar projekt.

Genom att göra en ordentlig undersökning får du inte bara en känsla för din marknad, utan också många nya idéer på hur du kan utveckla din app.

3 Smarta Program du kan bygga din egen app med (utan några speciella förkunskaper)

Alla kan komma på idéer till appar. Men väldigt få har engagemanget (och resurserna) som krävs för att förverkliga idén.

Menar du allvar med att påbörja en karriär som app-utvecklare – ja, då måste du också hitta ett sätt att bygga appen.

Ett sätt är att göra det själv. Idag finns det nämligen flera smarta program som gjort det enkelt att bygga sin egen app.

Här tipsar vi om tre av de bästa (och enklaste) programmen.

1. Shoutem

Shoutem ett av världens mest populära program för att bygga egna appar. Den första versionen av programmet fanns ute på marknaden 2010.

Sedan dess har massor av förbättringar skett. Inte minst vad gäller användarvänligheten och enkelheten.

Shoutem har själv sagt att deras målsättning är att skapa ett app-program som är appvärldens motsvarighet till WordPress.

Det innebär att du kan skapa appar inom alla möjliga områden: från e-handel till mer sociala appar.

Plattformen är uppbyggt av ett enkelt ”drag-och-släpp-gränssnitt”. Med detta kan du även förhandsgranska din app och prova den i realtid.

Du kan bygga appar som exporteras i HTML5, men även i iOS, Android och iPad.

Hemsida: http://www.shoutem.com

Video: Så funkar Shoutem

2. Swiftic

Swiftic är framförallt en utmärkt app-byggare för dig som är nybörjare och vill skapa din första app. Med Swiftic får du ett enkelt och lättanvänt program till ett bra pris.

Det är med andra ord inte programmet med mest möjligheter att bygga avancerade lösningar. Utan passar dig som vill bygga i en för en mindre webb-butik, restaurang eller kanske ett enklare spel.

Hemsida: https://www.swiftic.com/

3. App Inventor (öppen källkod)

App Inventor for Android är ett open-source webbprogram som från börjar utvecklades av Google, men numera har tagit över av av Massachusetts Institute of Technology (MIT).

App Inventor gör det möjligt även för nybörjare inom datorprogrammering för att skapa program för Android-operativsystemet (iOS).

Jämfört med Shoutem och Swiftic kan du i princip bygga vilken app du vill i iOS med den här koden. Däremot måste du lägga betydligt mycket mer tid på att lära dig programmera.

Detta är alltså främst ett verktyg för dig kan tänka dig ett par månaders egenutbildning i kodning.

Hemsida: http://appinventor.mit.edu/explore/

Få hjälp med att bygga din app (hyr en kodare)

För dig som inte vill lägga tid på att bygga din egen app, återstår alternativet att hyra en kodare. Alltså en app-byggare mot betalning.

Det är inga konstigheter. Så utvecklas de flesta appar idag.

Dels kan du vända dig till svenska webbyråer. Exempelvis en byrå i din närhet med kompetens att bygga appar.

Fördelen med det angreppssättet är att du får en duktig kompetens i din närhet som du kan kommunicera med snabbt och enkelt.

Nackdelen är att det ofta blir väldigt dyrt. Få andra länder har så högt betalda webbutvecklare som Sverige. Men å andra sidan har få andra länder samma kompetens.

Ett alternativ är att vända dig till någon av de största frilansnätverken och få ett kostnadsförslag från internationella kodare. Här kan du exempelvis vända dig till Upwork och Freelancer.

Här finns gott om app-utvecklare från hela världen som gärna hjälper dig att gestalta din idé.

Kom ihåg att vara väldigt noga och detaljerad när du skapar din arbetsspecifikation för appen.

Om du gör motsatsen, är luddig och vag i din specifikation, blir det väldigt svårt för app-utvecklaren att sätta ett korrekt pris på din förfrågan.

Och omöjligt för dig att uppskatta totalkostnaden för projektet.

Tänk på Non-disclosure!

Orolig att någon annan ska sno din geniala app-idé? Var noga med att skriva ett så kallat ”non-disclosure”-avtal med den som ska bygga din app.

Du kan läsa mer om detta här på buildfire.com

BONUSTIPS – Få betalt för att testa appar!

Det här är ett extratips för dig som vill tjäna pengar på appar. Fast inte genom att ta fram en ny app – utan genom att testa dem!

Grejen är att det idag finns massor av företag och privatpersoner som vill få sina app-idéer testade och utvärderade. Speciellt företag med en lite större budget är beredda att betala för dina åsikter.

tjäna pengar med appar genom att testa dem på appcoiner

App Coiner – förmedlingssida för app-tester och recensioner

Ett enkelt sätt att komma i kontakt med företag som kan tänka sig att betala för app-tester är att anmäla dig här på App Coiner.

App Coiner är en förmedlingssida för app-tester. Vilket innebär att du betalar en engångssumma för ett medlemskap, anger dina kontaktuppgifter – och får sedan förslag på olika appar du kan testa mot betalning.

Det enda kravet som ställs för att du ska få betalt är att du skriver en ärlig recension när du testa klart appen.

Så här funkar det:
1. Anmäl dig här på AppCoiner. Fn kostar ett medlemsskap 27 dollar.
2. Testa appar och skriv recensioner.
3. Få betalt

OBS! Vi har inte testat det här programmet själva och alla frågor om konceptet hänvisar vi till AppCoiner själva.

Så får du upp din app på Google Play

Låt säg att du byggt en fantastisk app och nu vill lansera den på Google Play. Hur går du tillväga?

Första steget är att ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller. Om du vill ha koll på hur du laddar upp appen på Google Play kan du läsa mer här på support.google.com/googleplay

Du kan även få en massa bra tips om riktlinjer och regler här på andromo.com

Video: How to Upload Android Apps to Google Play Store 2018

Så får du upp din app på App-store

App-store har relativt sett väldigt höga krav på kvaliteten på apparna. Vilket innebär att det finns väldigt lite utrymme för felaktigheter och tveksamheter om du vill bli godkänd.

En bra början för att tjäna pengar på appar i App Store är att studera reglerna och riktlinjerna här på developer.apple.com

Du kan även få flera bra tips här på lifewire.com

5 Bästa metoderna att tjäna pengar på din app

En viktig strategi för att tjäna pengar på appar är att ta betalt på ett smart sätt.

Som du säkert redan vet är de allra flesta appar gratis att ladda ner (över 90% är gratis enligt färsk statistik):

According to TechCrunch, more that 90% of apps on the market now are free. Revenues generated from apps that charge for download are expected to go down in incoming years. Statista presents past view and future forecast for free and paid app market from 2012 to 2017.

Källa: thinkmobiles.com | Länk

Statistik visar alltså att över 9 av 10 appar är gratis att komma igång med.

Följdfrågan är förstås varför? Att bygga appar är ju inte, i de allra flesta fall, frågan om någon välgörenhet.

Den enkla anledningen är att app-tillverkarna under åren fått klart för sig att de faktiskt tjänar mer pengar på att låta nedladdningen av appen vara gratis. Och sedan ta betalt på andra sätt.

Nästa fråga är förstås hur man tar betalt. Här följer de mest använda metoderna för att tjäna pengar på appar som är gratis.

1. Annonsering

Att lägga in annonser i appen är ett enkelt och populärt sätt att tjäna pengar på gratisappar.

Bäst resultat får du om annonserna är relevanta för appens målgrupp. Om du exempelvis har byggt en app för fitness och hälsa, kommer annonser om kosttillskott att vara right on the money.

Exakt hur du aktiverar annonser i din app beror på miljön. I Google Play kan du exempelvis använda dig av Googles egna annonsverktyg, Adsense.

Men det finns även gott om andra annonsnätverk du kan gå med i.

Du kan få betalt via annonser genom att användaren:

  • Klickar på annonsen (ofta en banner eller liknande)
  • Konsumerar innehållet, exempelvis en video/reklamfilm, en viss tid

Fördelen med att använda annonser är att det är enkelt.
Nackdelen är att klickfrekvensen brukar vara låg och att du måste ha massor av användare till dina app för att det överhuvudtaget ska bli några inkomster.

En vanlig klickfrekvens på annonser i appar ligger på 0,1%. Det betyder att om annonsen visar 1000 gånger, så får den i genomsnitt 1 klick.

2. Epostmarknadsföring

Trots att e-postmarknadsföring är relativt gammal teknik kan den vara ganska kraftfull när det gäller att tjäna pengar på appar.

Strategin fungerar bäst om du efterfråga användarens email under inloggningen till appen. Och på så vis får du möjlighet att nå dem med e-postmeddelanden.

Du kan sedan koppla detta till en autoresponder med exempelvis med erbjudanden och reklam från partners. Givetvis går det bra att använda affiliatemarknadsföring här för att tjäna pengar på appar.

3. Prenumerationer

För gratisappar med begränsat innehåll eller funktioner som är tillgängliga endast under en begränsad tid kan användaren betala en prenumerationsavgift för att få full tillgång och låsa upp appen.

Detta sätt att tjäna pengar på appar används ofta för molntjänster, video och audiostreaming eller tidningar.

Apputvecklaren kan då ge användarna en gratis provperiod och debitera abonnemangsavgiften för en åtkomst utan begränsningar.

Det ska nämnas att detta fortfarande är en ganska ovanlig metod för att tjäna pengar på appar. Enligt statistik använder endast 5% denna betalform.

4. Köp inne i appen

Köp i själva appen skapar möjligheter att sälja en mängd virtuella föremål direkt från din app – inklusive extrabonusar, premiuminnehåll, spelvaluta och varor. Eller för att ”låsa upp” spelnivåer.

Köp inne i appen kan delas upp så här:

  • Förbrukningsprodukt – En produkt som kan köpas och användas en gång i appen. Exempel: virtuella valutor.
  • Permanent produkt – en produkt i appen köpt för permanent användning, som inte löper ut. Exempel: tillgäng till nya spelnivåer.
  • Prenumerationer – kan även användas för att låsa upp funktioner och innehåll under en begränsad period. Exempel: Årlig nyhetsabonnemang.

50% av de mest populära apparna 2018 använder inköp i appen som inkomstmodell. En modell som förövrigt förväntas dominera apparna under de närmaste åren.

Köp inne i appen är vanligtvis föredraget bland spelutvecklare, främst på grund av möjligheten att använda digitala pengar.

En exempel på ett väldigt framgångsrikt ”köp-inne-i-appen-koncept” är Pokemon Go, där användarena dagligen över 10 miljoner kr.

5. Freemium upsell

Freemium appar kan du ladda ner gratis, men innehåller sedan ”premiumfunktioner”, endast åtkomliga genom köp i app.

Användarna hämtar med andra ord en gratis appversion och om innehållet är värt att betala för, så kan de få full tillgång till alla delar av appen.

Fremium upsell är ett bra sätt att få nya användare i snabbare takt, eftersom premiumfunktionerna är frivilliga. Detta, i kombination med andra köp i appen, kommer sannolikt att bli framtidens vanligaste sätt att tjäna pengar på appar.

Se även: